Aké sú tvoje dojmy z toho, čo si zažil na Bienále animácie Bratislava 2024
Keď som prišiel do Bratislavy a videl som úvodné momenty festivalu, pomyslel som si: "To je naozaj viac, ako som čakal!" Bolo to naozaj profesionálne urobené a veľmi dobre prezentované. Bolo jasné, že za podujatím je solídna história a že ty a tvoj tím máte veľa skúseností. Jednoducho som o festivale predtým nepočul, čo je pravda, takže z môjho pohľadu bolo Bienále vo veľmi pozitívnom zmysle šťastným prekvapením a viac, ako som očakával. Samozrejme, cítil som sa výborne. Mohol som robiť niečo, čo robím rád, teda v podstate rozprávať o animácii. Rozhodol som sa, že svoju prezentáciu pojmem ako úprimnú diskusiu, a veľmi ma potešilo, ako dobre všetci prijali moju prednášku. Takže, riskujem, že sa budem opakovať, myslím si, že všetko fungovalo skvele; festivalová prezentácia bola skvelá, organizácia bola skvelá a zdalo sa, že všetko prebehlo načas, čo sa na festivaloch nikdy nestáva. Celkovo to bolo skutočne veľmi dobre urobené.
Čo by si nám poradil do budúcnosti?
Bienále by sa malo rozrásť, stať sa trochu väčším a obsiahlejším. Nie však o toľko väčšie, aby sa stratila intimita festivalu, ktorá je takou dôležitou a silnou stránkou. Napriek tomu je tiež dôležité, aby sme sa naďalej sústredili na poslanie Bienále, teda oceňovať a oslavovať filmy pre deti. Týmto spôsobom môže podujatie naďalej rozvíjať svoje ciele aj svoj definitívny štýl a osobnosť. Akonáhle sa to vytvorí, bude to len lepšie a lepšie. Samozrejme, Mishko, predpokladom toho je, že budeš jeho súčasťou. Viem, že festival je tu v tej či onej iterácii už dlho, ale ty a BIBIANA ste pre každý prípad začali novú éru.
Ako by si pozval hostí nabudúce?
Nuž, rozmýšľam, že to bude mať dve časti. Uvažuj o tom, že by si pre Bienále vytvoril dvojdňové podujatie. Možno by bol prvý deň určený špeciálne pre deti, pričom odborníci by hodnotili nominované filmy a boli by v ňom aj špeciálne prezentácie filmárov a historikov. Druhý deň by mohol byť viac zameraný na filmových tvorcov; tých, ktorí pracujú v odvetví a ktorí sa zameriavajú na detské programy, pričom by diskutovali o zákutiach tvorby filmov pre deti. Profesionáli by tu mohli byť obidva dni, ale prvý deň by boli filmy a druhý deň prezentácie, panely a workshopy. Posledná polovica druhého dňa by bola vyhradená na udeľovanie cien. Viem, že toto všetko sú teraz len predstavy a festival potrebuje svoje organizačné plány, ale nakoniec bude štruktúra riadiť celé podujatie. Budeš mať nielen priestor pre malé deti a staršie deti (stredoškolákov, dokonca aj vysokoškolákov), ale aj priestor pre profesionálov, aby nadväzovali kontakty, diskutovali a riešili problémy, ktoré má každý v našom odvetví. Budeš to musieť spropagovať. Budeš o tom musieť hovoriť s ľuďmi a ukázať im niečo, čo ich nadchne. Viem, že existuje veľa záberov z Bienále 2024, z ktorých by sa dala urobiť videoprezentácia, a s ňou ako úvodom môžeš predstaviť Bienále animácie Bratislava, aby sa zvýšil záujem a návštevnosť.
Čo by si povedal potenciálnemu hosťovi alebo účastníkovi diskusie, aby sa zúčastnil?
V prvom rade by som našiel ľudí, ktorí investujú do detských programov, a to tvorcov, ale aj zástupcov vysielacích sietí, riaditeľov programu aj streamovacích služieb, herných spoločností, producentov hraných filmov, distribútorov a tak ďalej. S týmito ľuďmi by som si sadol a spýtal sa ich: "Viete o Bienále animácie Bratislava? Dovoľte, aby som Vám o ňom niečo povedal a čo plánujeme na tento rok." To znamená, že si si do určitej miery naplánoval, čo Bienále ponúkne, ešte predtým, ako pôjdeš von a budeš sa rozprávať s ľuďmi, ktorých chceš získať. Keď je plán stanovený a máte upútavku a niečo, čo im môžeš nechať, napríklad brožúru, potom je to: "Boli ste tam? Toto je skvelé miesto, kde sa môžete stretnúť. Potrebujeme Vás v našej porote. Boli by sme radi, keby ste urobili prezentáciu. Chceli by sme, aby ste sa zúčastnili panelovej diskusie. Chceme Vám udeliť cenu!" Ja osobne viem, že chcem chodiť len na festivaly, kde mám niečo urobiť; takpovediac mám úlohu. Sú aj iní, a tých najviac zaujíma, s kým sa môžu osobne stretnúť a porozprávať. Pre nich musíš byť schopný povedať: "Viete, kto tam bude? Vedúci programov pre takú a takú spoločnosť. Minuloročný držiteľ Oscara. Takýto významný filmový tvorca. Bienále sme zorganizovali tak, aby ste mali možnosť sa s nimi porozprávať."
Ako by si pre ostatných, mimo tohto nášho dialógu, zhrnul celú tvoju skúsenosť s Bienále animácie Bratislava?
Stretol som tam veľa skvelých ľudí a prežil som tam nádherné chvíle. A bolo mi skutočnou cťou osloviť účastníkov a dostať toľko hlbokých otázok o mojej vlastnej 50-ročnej kariére v animovanej tvorbe. Samozrejme, bolo mi cťou aj to, že som dostal Čestnú medailu Albína Brunovského. Viac ako to však pre mňa bola skvelá kolekcia filmov, ktoré sme videli, nadšenie všetkých prítomných a tiež potenciál Bienále animácie Bratislava stať sa podujatím svetovej úrovne. Možno sa uvidíme v Bratislave na ďalšom Bienále v roku 2026. Vlastne sa naň už teraz veľmi teším!
Ďakujem ti veľmi pekne, Frank!
Frank Gladstone je členom Medzinárodnej poroty Bienále animácie Bratislava. Už vyše 50 rokov pôsobí ako profesionálny animátor, producent, režisér, spisovateľ a pedagóg. V rokoch 1973 - 1989 riadil svoje vlastné štúdio Persistence of Vision, Inc., ktoré získalo cenu Emmy, produkovalo reklamy a vzdelávacie filmy. Odvtedy pracuje pre divízie celovečerých animovaných filmov v Disney, Warner Bros., IDT/Starz Media a DreamWorks.
V súčasnosti je prezidentom vlastnej animátorskej poradenskej firmy Gladstone Film, Inc. a je bývalým výkonným riaditeľom ASIFA-Hollywood, najväčšej animátorskej asociácie na svete. V tejto funkcii je zároveň aj výkonným producentom vplyvných výročných Annie Awards.
Frank Gladstone bol producentom vo Warner Bros. Feature Animation a pre Walt Disney Feature Animation pracoval s produkčnými štábmi na filmoch Myšací záchranári, Kráska a zviera, Aladin, Leví kráľ, Pocahontas, Mulan. K jeho celovečerným filmom patria diela DreamWorks Eldorádo, Spirit: Neskrotný mustang, Sindibád: Legenda siedmich morí a Príbeh žraloka.